Sunday, March 29, 2015

Isu hangat status halal produk tahun 2014



Assalamualaikum dan salam perkenalan. Kali ini saya akan menerangkan serba sedikit mengenai isu panas yang pernah timbul berkaitan status halal sesuatu produk. Sering kali wujudnya keraguan terhadap sesuatu produk walaupun telah mendapat pengiktirafan status halal daripada JAKIM. Antara produk yang hangat diperkatakan status halalnya oleh masyarakat adalah coklat cadbury. 


Isu Coklat Cadbury dan DNA babi


Secara umunya, ramai yang tahu dan pernah merasai keenakkan coklat jenama cadbury. Namun, terdapat keraguan dan isu yang timbul berkaitan produk ini. Coklat cadbury ini diperkatakan dan diragui mempunyai Asid Deoksiribonukliek (DNA) babi.


Dua sampel coklat cadbury iaitu coklat susu dengan kacang hazel (Cadbury Dairy Milk Hazelnut) dan coklat susu dengan buah badam (Cadbury Dairy Milk Roast Almond) telah disahkan oleh Kementerian Kesihatan mengandungi DNA babi (procine).




Isu ini telah dikenal pasti apabila tiga sampel coklat susu Cadbury telah diambil untuk dianalisa bagi tujuan pemantauan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).


Berdasarkan keputusan analisis yang dibuat KKM mendapati dua sampel dikesan mengandungi DNA babi iaitu coklat susu dengan kacang hazel nombor kelompok 200813M01HI2 yang bertarikh luput pada 13 November 2014 dan coklat susu dengan buah badam nombor kelompok 221013N01RI1 yang bertarikh luput pada 15 Januari 2015. Untuk maklumat lebih lanjut bolehlah melayari laman web utusan.com.my. 


Menurut Syarikat Cadbury Confectionary Malaysia Sdn Bhd, mereka telah menarik balik produk tersebut di pasaran. Mereka yakin bahawa produk keluaran mereka tersebut tidak mengandungi DNA babi. Mereka menyatakan bahawa produk cadbury yang dikeluarkan oleh Malaysia adalah disahkan halal oleh JAKIM. Lokasi dan bahan mentah yang digunakan dalam pengeluaran produk tersebut juga adalah halal dan menepati peraturan-peraturan yang ditetapkan JAKIM. Syarikat cadbury juga telah menggunakan prosedur kulaiti yang ketat untuk memastikan bahawa produk keluaran mereka mematuhi standard tertinggi kualiti dan keselamatan mereka. Maklumat lanjut boleh dilayari dilaman web sinar harian.


Menurut Datuk Othman Mustapha iaitu Ketua Pengarah JAKIM, sijil halal telah lama diberikan kepada Syarikat Cadbury sejak tahun 2004. Pemeriksaan kali terakhir yang dijalankan ke atas syarikat tesebut adalah pada 20 Februari 2014 dan masa tersebut Syarikat Cadbury masih mematuhi piawaian sijil halal.


Mengikut prosedur operasi standard (SOP) pensijilan halal JAKIM, setiap syarikat yang ingin mengemukakan permohonan perlulah menerusi sistem e-halal dan wajib menyenaraikan bahan kandungan yang digunakan. Kemudian, Jabatan Kimia akan menjalankan ujian untuk setiap produk tersebut kerana jabatan ini mendapat akreditasi oleh Jabatan Standard Malaysia. Hanya ujian yang dijalankan oleh Jabatan Kimia sahaja yang digunapakai untuk pensijilan halal dan pendakwaan di mahkamah. Menurutnya lagi, proses mengambil sampel perlu dibuat mengikut peraturan ketat yang ditetapkan. JAKIM telah melantik pihak tertentu untuk mengambil sampel dan ia mestilah diambil dari kilang sahaja. Sampel tidak boleh diambil di kedai atau mana-mana tempat selain kilang kerana kita tidak mengetahui apa yang berlaku diluar sana. Untuk maklumat lanjut bolehlah layari laman web astro awani.


Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa JAKIM telah melaksanakan peranan mereka untuk memastikan kualiti sesuatu produk terjamin. Pemantauan dan syarat-syarat yang ditetapkan oleh JAKIM adalah ketat dan tidak sewenang-wenangnya boleh dipersoalkan. JAKIM turut melantik jabatan atau organisasi lain untuk bekerjasama dalam jaminan status halal produk.









No comments:

Post a Comment