Sunday, March 15, 2015

Bagaimanakah logo halal yang diiktiraf?





Logo halal yang diiktiraf JAKIM



Logo halal adalah logo yang dikeluarkan dan mendapat pengesahan JAKIM/ JAIN/ MAIN.

Kebiasaannya logo halal berbentuk bulat, mempunyai perkataan halal dan Malaysia dalam bentuk jawi dan rumi.

Antara ciri-ciri yang perlu ada pada tanda logo halal yang diiktiraf JAKIM dapat dirujuk pada Portal Rasmi Halal Malaysia.


Walau bagaimanapun, masih terdapat status logo halal yang masih meragukan kita. 

Antara logo-logo halal yang meragukan ini kebanyakannya digunakan oleh syarikat swasta. Logo ini diharamkan kerana tidak mengikut dan diragui dari segi hukum syarak dan tidak mendapat pengiktirafan yang sah.


Logo halal yang tidak dibenarkan



Oleh itu, pembeli atau pengguna sesuatu produk khususnya orang Islam sendiri perlulah merajinkan diri dan peka dengan logo halal sewaktu membeli sesuatu produk. Rajinkanlah tangan dan mata anda untuk memeriksa logo halal dan kalau anda rajin lagi bolehlah memeriksa kandungan bahan yang terdapat pada produk yang ingin dibeli.


Bagi mengatasi masalah wujudnya pelbagai jenis bentuk dan tanda logo halal, pihak yang bertanggungjawab perlulah memainkan peranan yang sewajarnya agar masyarakat terutamanya orang Islam tidak tersalah membuat pilihan sebelum membeli sesuatu produk.


Sepertimana yang kita sedia maklum bahawa setiap produk yang dihasilkan perlulah mendapatkan status halal. Setiap syarikat perlulah berdaftar dan membuat permohonan untuk mendapatkan status tanda halal produk. 



Setiap permohonan akan dilihat dari segi aspek penyediaan, pemprosesan, penyimpanan, pengilangan dan jenis pengangkutan. Kesemua aspek ini penting agar produk yang dihasilkan selari dan mengikut hukum syarak.


Siapakah pihak yang bertanggungjawab tersebut?
Apakah peranan pihak bertanggungjawab tersebut bagi mengatasi masalah ini?
Persoalan-persoalan ini akan dirungkaikan dalam "post" yang seterusnya.

No comments:

Post a Comment