Saturday, March 14, 2015

Apakah maksud halal dan haram?



Assalamualaikum w.b.t.


Salam perkenalan dan ukhuwah untuk pengunjung blog saya ini. Tujuan blog ini ditulis adalah bagi melengkapi kursus yang diambil iaitu SYW501.


Blog ini akan membincangkan tentang status halal produk.
Mungkin ramai yang "konfius" atau masih ragu-ragu dengan status halal produk yang berada di pasaran. 

Baiklah, saya akan menerangkan serba sedikit mengenai apa yang dimaksudkan halal dan haram.

Halal

Secara umumnya, halal dapat didefinisikan dengan maksud dibenarkan, disahkan atau dibolehkan untuk menggunakan sesuatu produk. 

Dari segi istilah pula halal bermaksud sesuatu yang dibolehkan menurut hukum syarak, tidak dikira berdosa bagi yang mengerjakannya dan tidak dikenakan hukuman. 

Halal berasal dari kalimah Arab iaitu halla, yahillu, hillan, wahalalan yang bermaksud dibenarkan atau dibolehkan oleh hukum Syarak.

Menurut firman Allah SWT dalam Surah al-Baqarah (2:172) yang bermaksud:



“Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadaNya”. 


Dalam ayat tersebut dapat disimpulkan bahawa umat Islam terutamanya wajib memakan makanan bersumberkan sesuatu yang halal.

Terdapat beberapa garis panduan untuk menentukan definisi makanan halal. Antaranya ialah:


  1. Tidak terkandung atau terdiri di dalamnya mana-mana  bahagian atau benda dari binatang yang dilarang oleh hukum syarak atau yang tidak disembelih mengikut hukum syarak untuk orang Islam memakannya.
  2. Di dalamnya tidak mengandungi apa-apa benda yang dihukum sebagai najis mengikut hukum syarak.
  3. Penyediaan, pemprosesan atau pengilangannya bukanlah menggunakan apa-apa alat yang tidak bebas dari benda-benda najis mengikut hukum syarak.
  4. Masa penyediaan, pemprosesan atau penyimpanan adalah tidak bersentuhan atau berdekatan dengan apa-apa makanan yang tidak    memenuhi kehendak garis panduan 1, 2 dan atau apa-apa benda yang dihukum sebagai najis mengikut hukum syarak.


Baiklah, itu adalah penerangan serba sedikit mengenai pengertian halal. Seterusnya kita lihat pula kepada pengertian haram.

Haram

Secara umumnya, haram dari segi makanan itu ialah memakan makanan yang diharamkan oleh syarak seperti makanan yang bernajis, bangkai, makanan beracun dan makanan-makanan yang mengandungi bahan-bahan yang memabukkan dan mengganggu kesihatan tubuh badan.


RUJUKAN:
  1. Mohd Noorizzuddin Nooh(2007)."Penjenamaan Halal Satu Paradigma Baru". Diterbitkan oleh Penerbit Universiti Sains Islam Malaysia (Halaman 2).







2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas maklumat ini walaupun ringkas. Halalkan saya menggunakan bahan ini ya dengan menyertakan nama blog ini.

    ReplyDelete