Sunday, April 19, 2015

Apakah yang dimaksudkan dengan konsep hisbah bagi sesebuah institusi?


Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera diucapkan kepada para pengunjung blog saya ini. Pada minggu ini saya akan menerangkan serba-sedikit mengenai hisbah. Mungkin ramai yang pernah dengar perkataan "hisbah" tetapi tidak mengetahui maksud sebenar perkataan tersebut. Baiklah saya berharap agar blog kali ini dapat membantu para pengunjung serba-sedikit tentang konsep hisbah ini.


Definisi hisbah


Secara umumnya, hisbah menyeru kepada melakukan kebaikan iaitu "amar makruf" dan mencegah melakukan kemungkaran iaitu "nahi munkar". Dalam pengurusan Islam, hisbah merupakan elemen penting bagi memelihara masyarakat dari segi sosial, ekonomi dan politik. 


Konsep hisbah dalam sesebuah institusi membawa makna mencongak, menyemak dan menilai pencapaian diri bagi melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang telah diamanahkan. Dari segi bahasa, hisbah merupakan nama terbitan yang berasal daripada suku kata "حسب" yang membawa maksud bilang atau hitung.



Manakala dari segi istilah pula bermaksud menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran iaitu amar makruf dan nahi munkar. Berdasarkan sumber terjemahan Al-Quran Bahasa Melayu, istilah amar makruf nahi munkar ada dinyatakan dalam surah Al-Imraan (3:10)


A110



Terjemahan: Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, kerana kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. Tetapi di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka orang-orang yang fasik ( sumber: http://www.surah.my/3 ).


Hisbah merupakan sistem pengawasan berlandaskan syariat Islam yang diamalkan dalam sesebuah organisasi atau institusi. Sistem pengawasan berlandaskan hisbah bukan sahaja digunapakai oleh organisasi, malahan individu dan masyarakat. Hisbah merupakan sistem pengawasan berlandaskan syariat Islam yang diamalkan dalam sesebuah organisasi atau institusi. 



Dalam konteks pengurusan, hisbah adalah sistem kawalan yang mengawasi setiap individu dan organisasi agar segala peraturan, perancangan dan matlamat tercapai. Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) merupakan salah satu institusi yang telah menggunakan konsep hisbah dalam pemantauan halal sesuatu produk. 



JAKIM telah menetapkan kriteria-kriteria yang diambil kira mengikut hukum syarak. Antaranya ialah semua bahan-bahan kandungan yang digunakan hendaklah terdiri daripada bahan-bahan yang halal dimakan atau digunakan oleh orang Islam dan tidak boleh bercampur dengan apa-apa bahan yang tidak halal dimakan atau yang bernajis. Selain itu, semua peralatan yang digunakan untuk menyedia, memproses, mengilang, atau seumpamanya hendaklah dilihat terlebih dahulu agar bebas daripada benda-benda bernajis. Cara pengendalian juga termasuk pengangkutan, penyimpanan, penghidangan dan seumpamanya perlulah dipastikan tidak bersentuhan atau berdekatan dengan benda-benda yang diharamkan dalam Islam. 


Dengan menggunakan kriteria-kriteria ini, barulah sesuatu produk yang dihasilkan mampu diberikan sijil halal dan mendapat status halal tersebut. Disebabkan inilah JAKIM mengaplikasikan konsep hisbah dalam pemantauan mereka. 



Rujukan: 

  1. Weblog Cikgu Jumali, https://fastnote.wordpress.com/konsep-hisbah/
  2. Abdul Rashid Ahmad (2003). "Surah Luqman: Mendidik Anak Cemerlang". Dicetak oleh Maziza Sdn. Bhd.
  3. http://www.surah.my/3





No comments:

Post a Comment